Blogtour – Dansen tot de zon komt – Marieke Frankema

Van dit boek had ik eerst het Marlistories abonnement met veel plezier gelezen! Toen dit boek ook fysiek uitkwam wilde ik natuurlijk met alle liefde meedoen aan de blogtour! Wat vond ik van het complete boek?

Auteur: Marieke Frankema
Uitgever: Nimisa Publishing House
Genres: Fantasy
Bladzijdes: 390
ISBN: 9789492337443
Uitgave: Paperback
Prijs: €17,95
Rating: 9/10

Machteld wordt gevraagd om dansles te gaan geven aan de twee kinderen van de Heer, de tweeling Albaric en Vallerie Telfour. Zij staan op het punt om te debuteren in de hogere kringen. Door een dreigende uitbraak van Toverij, een allesverwoestende Magische macht, moeten zij het doen met de lessen van dit ‘dorpsmeisje’.

Al snel blijkt dat Machteld haar vak verstaat – onder haar bezielende leiding beheersen Vallerie en Albaric al snel de basis van het dansen. Minachting verandert in respect, en respect groeit uit tot genegenheid. Terwijl de Toverij door de buurlanden raast en steeds dichterbij komt, worden Machteld en Vallerie verliefd op elkaar. Een relatie tussen de twee meisjes is echter absoluut uitgesloten en Machteld moet terug naar huis.

Dan neemt Vallerie drastische maatregelen om Machteld bij zich te houden. Zo drastisch, dat er doden zullen vallen.

Ik kan in één woord zeggen dat ik helemaal verliefd ben op dit boek! Ik was er al helemaal verliefd op toen ik alleen nog maar de eerste vijf hoofdstukken had gelezen via het Marlistories abbonement (waarbij je dus één keer per week een hoofdstuk in je inbox krijg) maar het complete boek is zelfs nog veel beter!

Omdat ik Marlistories had gelezen was ik al bekend met Marieke’s schrijfwijze, dat zeer vlot is en heel erg makkelijk weg leest! Ook in dit boek was dat zeker weer het geval. De manier waarop Marieke een subtiele humor in haar boeken legt spreekt me ook echt enorm aan. Ondanks dat het boek best een dikke pil is van bijna 400 pagina’s leest hij helemaal niet weg zoals een dikke pil. Je leest snel door de hoofdstukken heen omdat het dus zo vlot geschreven is. De lengte van de hoofdstukken is ook precies goed. Ze zijn niet te lang en niet te kort, ook worden ze goed afgewisseld met langere en kortere hoofdstukken. Persoonlijk vind ik een goede balans daarin erg prettig!

De karakters zijn fantastisch uitgewerkt. Van de hoofdpersoon, Machtelt, tot Vallerie en Alberic. Naarmate dat het verhaal zich verder afspeelt leer je alle karakters beter kennen. Dit maakt voor een zeer prettige leeservaring. Van het kleinste zij personage tot de hoofdpersonage, alle karakters zijn even levendig beschreven en springen gewoon van het papier af!

Het mooiste aan dit boek vind ik nog wel het onderwerp: Machtelt en Vallerie delen een zeer bijzondere band die verboden is in de wereld waarin zij leven. Het word op zo’n oprechte manier beschreven dat ik er geen genoeg van kan krijgen. Het begint als een kleine vonk die overslaat en word langzaam groter. De manier waarop Marieke deze ontwikkeling beschrijft is zeer geloofwaardig en uiterst goed gedaan!

Uiteindelijk bijna alleen maar lovende woorden over dit boek! Ik ging er als een speer doorheen en heb elke avond met een kopje thee heerlijk genoten van hoofdstuk na hoofdstuk totdat ik écht naar bed moest (want de volgende ochtend ging de wekker weer en ik denk niet dat mijn baas ‘Ik was verdwaald in een boek’ als geldig excuus neemt).

Houd je van boeken die een taboe doorbreken en ben je ook nog eens gek op fantasy? Dan is dit boek zeker wat voor jou en écht een aanrader!