Ze wil hem terug.
Door een ouijabord te gebruiken probeert ze contact met hem te leggen – maar in plaats daarvan opent ze een poort.
De poort naar de Schimmenwereld; de wereld tussen leven en dood, het rijk van geesten, engelen en demonen.
Een engel vertelt haar dat Mason gevangen zit in het Schimmenmeer en dat Lily de enige is die hem kan helpen te ontsnappen.
Opgejaagd door een demon die hoe dan ook wil voorkomen dat ze Mason met zich mee terugneemt en haar herinneringen aan Mason haar enige leidraad, zoekt Lily zich een weg door de Schimmenwereld.
Het is aan haar of ze er nog levend uit zullen komen.

Van Lynn Robin kreeg ik de ePub toegestuurd van Schimmenlied, het eerste boek in de schimmenwereld serie. De flaptekst sprak me meteen aan dus met veel plezier begon ik aan het lezen van dit boek. Een extra voordeel was dat ik dit boek las terwijl het zonnetje scheen. Met een flinke dosis zonnebrand en een glas koude ijsthee genoot ik van het warme weer en dit boek!

Het begin begon wat langzaam en ik had er moeite mee om in het verhaal te komen. Gelukkig veranderde dit héél snel en werd ik geboeid door het verhaal. Het hoofdpersonage Lilly was wat moeilijk om mee te binden. Ik denk ook dat het daardoor kwam dat ik wat lastig in het verhaal kwam. Voor zowel Mason als Lilly had ik graag net wat meer diepgang gezien. Wel leerde je ze beide goed kennen naar mate het verhaal vorderde.

De wereld waarin dit verhaal afspeelt, de schimmenwereld, vind ik fantastisch! Het is een wereld tussen leven en dood, wat mij meteen al interesseert en meer het verhaal in trekt. Ook het avontuur (ik ga proberen niet te spoileren) dat Lilly mee maakt is erg bijzonder in elkaar gezet. Ik heb het nog niet eerder gezien en dat vind ik juist zo leuk aan dit boek! Ook Mason leer je kennen, maar niet op de gebruikelijke manier. Je leert hem kennen door Lilly. Eigenlijk heb je vrij weinig met Mason zelf te maken. Het deed me ergens een beetje denken aan hoe je Hannah leert kennen uit 13 reasons why.

De schrijfstijl is echt heel erg vlot geschreven, iets wat ik altijd ontzettend fijn vind wanneer ik een boek lees. Lynn’s taalgebruik en schrijfstijl is makkelijk om doorheen te komen. Het is ook niet zo’n ontzettend dik boek dus ik had hem binnen enkele dagen uit. Het boek had korte hoofdstukken, wat ik jammer vond. Ik heb al eerder in recensies gezegd dat ik een voorstander ben van langere hoofdstukken. Ook bij dit boek vind ik dat de hoofdstukken wel iets langer hadden gemogen. Maar de dikte van dit boek was perfect!

Schimmenlied is een boek met een vlotte schrijfstijl, die makkelijk weg leest en waarvan de wereld enorm interessant is! Het enige nadeel is dat de karakters wel wat meer diepgang kunnen gebruiken. Ondanks dat heb ik ontzettend genoten van dit boek, juist omdat hij zo makkelijk weg leest! Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar de avonturen die gaan volgen en ga waarschijnlijk binnenkort en tweede deel aanschaffen!