Baron 1898 – Jacques Vriens

Boeken, Recensie 0 comments

Toen ik laatst in de efteling was heb ik een paar boeken gescoord die bij de attracties daar hoorde, een daarvan was Baron 1898 geschreven door Jacques Vriens. Ik was enorm nieuwsgierig naar het complete verhaal achter deze achtbaan!

Avonturier Gustave logeert in een Brabantse herberg waar Jochem en Doortje werken. Op een dag helpt Jochem Gustave de gevaarlijke Zompige Heide oversteken, een gebied beheerst door de mythische Witte Wieven.

Wanneer Gustave bij een grot komt, waarschuwen deze wezens hem om niets mee te nemen. De hebzuchtige Gustave steekt toch een klompje goud in zijn zak. Jaren later keert hij terug als Baron Hooghmoed, koopt het grondgebied en bouwt een goudmijn. Jochem en Doortje raken erbij betrokken, waardoor hun hechte vriendschap op het spel komt te staan. De baron heeft mijnwerkers nodig en belooft de dorpsbewoners gouden bergen als ze de mijn ingaan. Maar iedereen die dat durft, komt lijkbleek naar boven… Wat is er gaande in de duistere dieptes van Baron 1898?

Auteur: Jacques Vriens
Uitgever: Van Holkema & Warendorf
Genres: Fictie
Bladzijdes: 174
ISBN: 9000344700
Uitgave: Hardcover
Taal: Nederlands
Prijs: € 14,99
Rating: 10/10

rsz_dsc00280-editted

Baron 1898 is een boek dat duidelijk is geschreven voor een jonger publiek. Toch liet ik mij daardoor niet tegenhouden! Ik had dan ook het boek binnen een avondje alweer uitgelezen.

In dit boek maak je kennis met Jochem en Doortje. Jochem is de zoon van een herbergier en Doortje is een vriendin van hem die in de keuken van de herberg werkt. Op een dag stapt er een vreemdeling binnen. In eerste instantie is er niks aan de hand.. Vier jaar later keert de vreemdeling terug en dan beginnen de problemen.

Het verhaal is goed geschreven, wat verwacht je ook anders van Jacques Vriens? De man was vroeger een van mijn favoriete schrijvers, een van de redenen waarom ik dit boek zo graag wilde lezen. Het verhaal voegt zéker een extra dimensie toe aan de bijbehorende achtbaan, die trouwens ook erg gaaf is.  Daarnaast is het boek ook zeker nog voor kinderen begrijpbaar, wat in dit geval écht een must.

Baron 1898 heeft een duister tintje, wat ik erg goed vind uitgewerkt. De zwarte bladzijdes in het boeken geven dit sfeer net nog dat beetje extra. Het liefdesverhaal in dit boek voelt op sommige punten een beetje too-much, maar niet zo over de top dat het erg stoort. Daarnaast vind ik het geweldig hoe ze de gebruiken en gewoontes uit die tijd in het verhaal naar voren laten komen.

rsz_dsc00285-editted

De vormgeving van het boek is ook gewoonweg prachtig. Van de cover tot de bladzijdes in het boek. Alles vorm één geheel. De efteling sferen komen duidelijk naar voren. Als iemand die ook de achtbaan al in is geweest kan ik met volle teugen zeggen, já dit boek hoort zeer zeker bij de attractie. Het heeft dezelfde feel, het geeft de achtbaan een extra dimmensie en maakt hem nog leuker doordat je het verhaal erachter weet. Het zorg voor een nog completere omgeving. Het is wel echt een boek voor een jonger publiek, dat merk je vooral aan het taalgebruik. Ondanks dat heb ik er toch met volle teugen van genoten!