Geestverwanten – Hilda Spruit

Het is een tijdje geleden geweest dat ik een boek heb gelezen die mij van begin tot eind geboeid wist te houden. Geestverwanten is hier zéér zeker in geslaagd! Ik heb er enorm van genoten!

Merthe krijgt iets te horen wat haar leven compleet op zijn kop zet. In één klap wordt het beeld dat ze van haar ouders en zichzelf had, genadeloos onderuitgehaald. Wat rest, zijn vragen. Vragen waar niemand het antwoord op heeft. Op zoek naar de waarheid gaat ze samen met haar vriendinnen glaasje draaien, in de hoop dat de geesten haar kunnen helpen. Maar de antwoorden die ze tijdens het spel krijgt, leiden enkel tot nóg meer vragen.
Als de drie tienervriendinnen besluiten om het mysterie zelf op te lossen, wordt hun vriendschap flink onder druk gezet. Ze belanden in een spannend, niet te stuiten, spiritueel avontuur, dat niet alleen hún leven, maar ook dat van anderen drastisch zal veranderen.
Was het wel zo verstandig om die duistere wereld te raadplegen?

Auteur: Hilda Spruit
Uitgever: Uitgeverij Oleander
Genres: Young Adult
Bladzijdes: 223
ISBN: 9789082622508
Uitgave: Hardcover
Prijs: € 16,95
Rating: 9/10

Dit boek had ik uitgekozen omdat de cover me echt heel erg aansprak! Nadat ik de achterflap had gelezen was ik helemaal verkocht; Dit was een boek die ik moest lezen! Het duurde dan ook niet lang voordat ik het boek afgerekend had. Met een enorme nieuwsgierigheid begon ik aan dit boek…

Ik ben zeker niet teleurgesteld! Wat een heerlijk boek! Hilda heeft een vlotte schrijfstijl waardoor je snel door het boek heen vliegt. Aan het begin van het boek, in de proloog, krijgt de hoofdpersoon iets te horen wat haar leven op zijn kop zet. Ookal word het niet precies benoemd in de proloog, toch had ik zo mijn vermoeden. Mijn vermoeden bleek juist! Myrthe is geadopteerd. Door deze ontdekking besluiten Mythe en haar vriendinnen, Fenneke en Anouk, om te gaan glaasje draaien. De hoofdboodschap van dit boek is dat je dit dus absoluut niet moet doen. Als dit boek je niet overtuigt om dat spelletje links te laten liggen, dan weet ik het ook niet meer.

Door het boek heen leer je verschillende karakters kennen. Deze karakters zijn één voor één uniek en hebben hun eigen karaktereigenschappen. Deze komen erg goed naar voren en je leert de karakters goed kennen door het boek heen. Ik begon mij echt te hechten aan de karakters in dit boek en dan vooral de hoofdpersoon. Toen ik het uiteindelijk uit gelezen had smachtte ik naar meer!

Ik vind het vooral mooi hoe Hilda het paranormale heeft kunnen verweven met een spannende verhaallijn. Met elke bladzijde die ik las wilde ik steeds meer te weten te komen over het mysterie waar Myrthe en haar vriendinnen in terecht waren gekomen. Langzaam aan word er steeds meer duidelijk. Maar ook nieuwe mysteries steken hun kop op, waardoor je steeds verder word meegesleept door het verhaal.

Iets anders dat mij opviel was het gebrek aan romantiek. Dit is iets waar ik mij totaal niet aan stoor. Vaak als ik een boek lees heb ik het gevoel alsof er onnodig een romantisch sub plot in is gestopt. Vaak vind ik dit een beetje overbodig als het plot van het boek daar totaal niet om draait of wanneer het gewoon totaal onnodig is. Een heel groot pluspunt dus wat mij betreft!

Het enige nadeel van dit boek is dat sommige hoofdstukken nogal kort zijn. Ik hou zelf van langere hoofdstukken, omdat ik dan net wat lekkerder door kan lezen. Maar naast dat heb ik geen opmerkingen over dit boek. Ik vond hem echt geweldig! Geestverwanten is ook wel een boek dat ik verfilmd zou willen zien. Ik denk dat de spanning heel mooi uit zal komen op het grote scherm!

Geestverwanten is een boek die je meesleept van begint tot eind! Een echte aanrader dus! Heb jij geestverwanten gelezen?