The Kalbrandt Institute Archives: Book I: Hauntings – Chris Chelser

Op events kom je soms boeken tegen waarvan de cover je al aanspreekt. Bij The Kalbrandt Institute Archives was dit voor mij het geval! Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en vroeg of ik het boek mocht recenseren. Dat mocht! Wat vond ik ervan?

Auteur: Chris Chelser
Uitgever: Azera Publishing
Genres: Thriller, Spanning, Mysterie
Bladzijdes: 252
ISBN: 9789492194091
Prijs: €11,99
Rating: 9/10

Ancient books, rare artefacts, reports of paranormal phenomenon: the Kalbrandt Institute archives surpass Eva’s wildest imagination. Here, her ability to ‘read’ objects on touch isn’t considered weird – it is why they hired her.

But examining the reports of her predecessors, she finds their memories speak louder than words on paper. The Institute harbours secrets, dark secrets that will cost Eva her life. And now her boss knows what she found out…

Eva’s discovery explores five unique and inventive ghost stories. A wonderfully written work that will hook you immediately!

Vol nieuwsgierigheid begon ik aan dit boek. Het boek zelf ziet er heel mooi uit en de cover past perfect bij het verhaal. Of eigenlijk moet ik zeggen verhalen. In dit boek neemt Chris je mee langs vijf verhalen over geesten. Normaal houd ik absoluut niet van verhalen bundels, maar dit boek las helemaal niet weg als een verhalen bundel! Omdat de verhalen geleid werden door het verhaal van Eva, de hoofdpersoon van dit boek, was het echt één geheel voor mij. Ik heb eindelijk een verhalenbundel te pakken die ik wél lekker weg kan lezen!

De personages in dit verhaal zijn goed uitgewerkt, alhoewel je ze vaak maar kort ’te zien’ krijgt. Het zijn immers korte verhalen. Maar op die paar pagina’s leer je ze toch wel aardig kennen. Vaak bij verhalenbundels merk ik dat ik geen band krijg met de karakters, maar dat is bij Kalbrandt zeker niet het geval! Vooral bij het laatste verhaal zat ik helemaal in het boek en had ik een sterke band met de karakters.

Ieder verhaal geeft je een ander gevoel, waardoor dit boek een emotionele achtbaan is. Ik houd ervan als een boek dat met mij weet te doen. Dat betekend vaak dat de schrijver iets heel goeds doet! De eindes van elk verhaal zijn ook heel anders. Van de verhalen kan ik ook geen favoriet kiezen, alhoewel het laatste verhaal mij echt een gevoel gaf van “Ik wist wel dat er iets niet klopte!”

De schrijfstijl van Chris is ook heel erg prettig om te lezen. Ze heeft een vloeiende schrijfstijl zonder veel straattaal, dat echt heel goed bij dit spannende verhaal past. Ik zou niet zeggen dat haar schrijfstijl zakelijk is, want dat is het totaal niet. Maar het is ook niet super casual zoals in sommige YA’s. Het is een goede mix tussen de twee waardoor hij heel prettig weg leest! Ik miste enkel wel duidelijke hoofdstukken, omdat het boek aan één stuk door weg las.

Wat mij ook heel erg opviel was dat de verhalen spannend zijn zonder alcohol, drugs of sex. Vaak in thrillers word er gebruikt gemaakt van een van deze drie, in iedergeval de thrillers die ik heb gelezen. Het was erg fijn, en ook verrassend, dat in dit boek daar gewoon geen sprake van was. De verhalen bouwen heel erg op het bovennatuurlijke en kriebelen het onbekende. Dit maakt het spannend maar tegelijkertijd ook bekend. Iedereen kent immers wel één of twee (of meerdere) spookverhalen.

De verhalen hebben een goede volgorde, waardoor het een goede opbouw is naar het laatste verhaal. Ik kan je één ding vertellen: Het laatste verhaal is echt de climax!

The Kalbrandt Institute Archives: Book I: Hauntings is een boek dat vlot weg leest met een fijne schrijfstijl. Hij is alleen in het engels beschikbaar maar zeker een aanrader als je van spannende mysteries houd met een bovennatuurlijk tintje!