Dizary – Patrick Berkhof

Op verschillende evenementen zie ik Patrick staan met zijn mooie kraam, met daarop zijn boek prachtig uitgestald. Elke keer als ik er voorbij liep nam ik me weer voor later terug te lopen om het boek te scoren. Nu is het eindelijk zover! Na héél veel evenementen heb ik hem eindelijk gelezen!

Auteur: Patrick Berkhof
Uitgever: Uitgevery Versa
Genres: Young Adult, Fantasy
Bladzijdes: 334
ISBN: 9789082566802
Prijs: €18,95
Rating: 8/10

Zes vreemden treffen elkaar bij het mysterieuze vredesgilde van Moed en Daad. Ze hebben hun geheimen, maar ook iets gemeen: ze dragen een Maark op de rechterhand. Toeval of niet? Dit magische brandmerk zal hen doden tenzij ze binnen zeven dagen een goede daad verrichten voor het gilde.

Nooit eerder hebben Ileas en Arak met bezeten zielen of monsters gevochten, laat staan hun vriendschap op het spel gezet. Dus hoe moeilijk kan het worden in de labyrintwereld van Dizary met zijn ontelbare lagen vol verwarrende wegen, onnodige bruggen, duistere tunnels, leentrappen, zilverzand, M-klik, wijsheden, onwijsheden, levensbedreigende mortaliteit, weetkundig geknutsel, magische opeenhopingen en onhandige uitvindingen?

Ondanks mijn grote hype over dit boek, vond ik hem in het begin lastig om in te komen. De schrijfstijl en de sfeer deden me erg denken aan Lege Steden. Ook dit boek heeft een wat lastigere taalgebruik. Het is dan niet geheel verrassend dat ik er langzaam in kom. Maar zodra ik eenmaal in het verhaal zat was hij echt ontzettend goed! Het verhaal zit goed in elkaar en dit boek nodigt zeker uit om meer te gaan lezen van deze schrijver.

Het verhaal en het plot in dit boek past echt precies in mijn straatje. Ik ben namelijk dol op alles wat een beetje steampunk is, wisten jullie dat al? Dit boek zit boordevol leuke referenties en leuke zelf bedachte woorden. Dit geeft het boek echt een hele leuke sfeer. Door deze woorden heb je eigenlijk het gevoel alsof Dizary écht een hele andere wereld is, terwijl die wereld eigenlijk wel een beetje op de onze lijkt. De wereld is dus echt heel erg goed in elkaar gezet. Als ik een boek lees waan ik me namelijk graag in een andere wereld en dit boek weet dat goed te doen!

Het verhaal is ook erg fijn om te lezen, zodra het op gang is gekomen. De avonturen nemen een spannende wending en vanaf daar gaat het snel! Je word helemaal opgeslokt door het boek en de avonturen van de hoofdpersonen. Hier komt ook het taalgebruik weer terug, want zodra je echt in het boek zit past deze juist erg goed bij het verhaal. Wetenschap staat namelijk best centraal in het boek, met machines en uitvindingen.

De karakters voelde in eerste instantie nogal zwakjes aan. Dit kwam omdat er voor mijn gevoel teveel karakters tegelijk werden geïntroduceerd. In de eerste paar hoofdstukken leerde je 3 karakters kennen. Daarna kwamen er opeens in 1 hoofdstuk nog 4 bij. De karakters die daarna werden geïntroduceerd werden op een rustiger tempo in het verhaal gebracht, dat vond ik veel fijner lezen. Het duurde door de snelle introductie een tijdje voordat ik echt een gevoel kreeg bij de karakters. Bij sommige karakters heb ik helaas helemaal geen band gekregen tot het einde van het boek. Ik hecht me namelijk graag aan karakters in een boek (stiekem ben ik er ook goed in), dat brengt voor mij het boek net ietsje meer tot leven. Ondanks de snelle introductie merk je wel dat er veel diepgang in de karakters zit en dat er goed over is nagedacht. Je merkt het in de kleine dingen die ze doen. Dat vind ik dan weer erg goed gedaan.

De details in dit boek zijn echt fantastisch. De m-klik, de hijsbakkies, de leentrap.. Er is daadwerkelijk zoveel te ‘zien’ in Dizary! Ik kan niet wachten om te beginnen in Acmala (Het boek staat ondertussen al in mijn boekenkast en roept mijn naam). Door al deze details is Dizary een fantasie wereld naar mijn hart! Of moet ik zeggen Wold naar mijn hart?

Dizary was een erg verrassend boek. Ondanks het langzame begin sprak het verhaal me heel erg aan. Toen ik eenmaal in het verhaal zat vlogen de pagina’s om! Houd je van fantasy met een vleugje steampunk en wetenschap? Dan is Dizary zeker een aanrader!