De Krakenvorst Boek 1: Keruga – Johan Klein Haneveld

Boeken, Recensie 0 comments

De Krakenvorst is een boek die ik ontdekte op een beurs. De kaft trok mij aan en daardoor raakte ik geïnteresseerd. Al snel mocht ik dit boek ontvangen als mijn eerste recensie exemplaar!

Op schermutselingen met buurland Taris na kent Kartaalmon al bijna zeshonderd jaar vrede. Hoewel de lijn van stichter Kart kort geleden van de troon is gezet, zucht het volk nog steeds onder hoge belastingen. Het priesterdom Keruga heeft zich afgescheiden van de gelovigen op het vasteland en volgt de strenge interpretaties van Sedratus na. Ondertussen zijn de heldendaden van de oude rassen vergeten. In plaats van dank zijn wantrouwen en haat hun deel …
In het heiligdom Santin daalt priesteres in opleiding Alecia af naar de ‘Spiegel van de dromen’. Daar ontvangt ze echter geen antwoord op haar vragen, maar een angstaanjagend visioen. Ze wordt afgevaardigd naar Kartaalmon om koning Warin de tweede te waarschuwen.
Tegelijkertijd reist de eigengereide Tarid terug naar zijn land van afkomst, vergezeld door zijn bloedbroeder Peritar, een vertegenwoordiger van de Hirita. Hij is van plan zijn geboorterecht terug te eisen, ook als hij daarvoor moet samenwerken met ongure types.
Schaapherder Frelik ten slotte maakt samen met zijn jeugdvriend Darnan plannen om hun kudde in een afgelegen dal te verstoppen. Hun dieren worden namelijk opgeëist door de soldaten van de mysterieuze Krakenvorst, van wie men zegt dat zelfs inktvissen hem gehoorzamen …

Auteur: Johan Klein Haneveld
Uitgever: Macc
Genres: Fantasy
Bladzijdes: 372
ISBN: 9789078437383
Uitgave: Paperback
Prijs: € 19,95
Rating: 8/10

Als liefhebber van fantasy was dit een heerlijk boek om te lezen. De wereld waarin dit verhaal zich afspeelt is echt heerlijk om in te verdwalen. De wereld is mooi beschreven en je kreeg echt een beeld van de omgeving. Er worden ook veel wezens beschreven in deze wereld. Heerlijk! Precies het soort verhaal waar ik helemaal dol op ben!

Johan maakt gebruik van duidelijk taalgebruik. Hij schrijft op een erg beeldende manier die tot de fantasie spreekt. Je krijgt echt een beeld van de wereld, de plek en de personages. De personages zijn leuk uitgewerkt. In het begin vond ik vooral Alecia het beste uitgewerkt. Ze had het meeste verhaallijn en haar verhaal pakte me vanaf het begin af aan meteen. Ze was een priesteres in opleiding die wat aan haar geloof twijfelde. Hoe verder dit verhaal ging, hoe meer ik erin mee werd gezogen. Uitstekend gedaan! Daarnaast is het verhaal van Tarid me erg bij gebleven. Ik moet toegeven dat ik verliefd geworden ben op de Hirita. Ik vind dat vooral Tarid een enorme hoeveelheid ontwikkeling doorgemaakt heeft. Dan hebben we natuurlijk ook nog Frelik. Zijn verhaallijn vond ik het meeste spanning meebrengen. Zijn verhaal is ook de enige waarbij ik tegen het boek begon te schreeuwen dat ik het er niet mee eens was.

Zoals je kan lezen heeft het boek dus drie verhaallijnen. Twee daarvan komen uiteindelijk bij elkaar in het einde. De verhaallijnen waren ieder opzich érg goed uitgewerkt en spraken me erg aan. Helaas ben ik geen groot fan van regelmatig wisselen van perspectief. Dit is een persoonlijke voorkeur. Maar hierdoor duurde het iets langer voordat ik door een hoofdstuk heen was. Per alinea werd er van personage / perspectief gewisseld. Ik had dit liever per hoofdstuk gezien, want ik denk dat ik dan net iets meer in de verhalen had kunnen komen dan dat nu gebeurd was.
De verhaallijnen zijn prima van elkaar te onderscheiden. Ze hebben ieder een eigen sfeer, een eigen boodschap en een eigen bestemming. Naar mate dat iedere verhaallijn vordert, de meer ik over de personages wil weten en wat er met hen gaat gebeuren. Er is meer dan genoeg spanning om mij geboeid te houden.

Het boek heeft een erg sterke opening. Hij nodigt direct uit om verder te lezen en om meer te willen weten van de wereld en de verhaallijnen. Het verhaal bouwt zich verder langzaam op. Soms iets te langzaam voor mijn smaak, maar het is niet heel erg storend. Je leert de drie hoofdkarakters goed kennen en bouwt een zekere band met ze op. Ze zijn niet plat, ze hebben allemaal hun foutjes, hun dromen, hun doelen… Dat maakt ze echt!

Laat ik nu maar eens beginnen over de actie scenes.. Johan kan goed actie scenes beschrijven. Ze zijn erg spannend en ik betrapte me erop dat ik sneller begon te lezen tijdens deze scenes. Ik wilde weten wat er verder gebeurde, wat het resultaat zou zijn, wie er zou gaan winnen. Ik kon de scenes echt precies voor me zien!

De Krakenvorst is zeker een aanrader voor iedereen die van fantasy houd. Het is een spannend boek en spreekt zeker tot de verbeelding. Het kan je misschien wat langer kosten voor je erdoorheen ben, tenminste als je net zo bent als mij. Nieuwsgierigheid heeft mij gedreven om het boek verder te lezen, ondanks dat ik er wat langzaam doorheen ging. Ik ben zeer benieuwd naar het volgende deel, dat in November uit is gekomen. Kan niet wachten tot ik erin kan gaan beginnen!